«Екскурсії в лінґвістичному музеї»

У другому номері журналу «Методичні діалоги» за 2006 рік у рубриці «Нетрадиційний урок» опубліковано статтю Галини Мельниченко «Урок у музеї». Автор статті запропонувала читачу «розповідь про нетрадиційний урок у незвичайному музеї» – єдиному в світі Лінґвістичному навчальному музеї Київського національного університету імені Тараса Шевченка (). Урок-екскурсію проводив засновник музею, його завідувач, доктор філологічних наук, професор Костянтин Миколайович Тищенко (http://www.law.univ.kiev.ua/lingvo/tyschenko/index.html). Ця екскурсія надзвичайно зацікавила школярів, адже вони не лише мали змогу відвідати унікальний музей мов і мовознавства, побачити цікаві експонати та безпосередньо поспілкуватися з видатним українським філологом проф. К.М. Тищенком, але й значно поглибили свої знання про походження української мови, мовні впливи та діалекти.

 Ця стаття привернула увагу співробітників Інституту інформаційних технологій і засобів навчання АПН України (ІІТЗН) і з’явилася ідея створення відеофільму про музей, яку підтримав його завідувач, проф. К.М. Тищенко.

Актуальність цієї ідеї було підтверджено анкетуванням вчителів української мови і літератури, яке проводилося у квітні – травні 2006 року співробітниками ІІТЗН в межах проекту „Розвиток засобів та інформаційних ресурсів освітнього Інтернет-порталу “Діти України” (http://www.children.edu-ua.net) для реалізації завдань Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004 - 2010 роки”. Анкетування виявило, що вчителі відчувають велику потребу в мультимедійних дидактичних матеріалах, які вони могли б використовувати в шкільній навчальній практиці.

В 2006 році було сформовано творчу групу, яка працювала над створенням фільму. До складу творчої групи увійшли співробітники Лінґвістичного музею та ІІТЗН. На першому етапі роботи було знято відеофільм про музей, фрагмент якого (обсягом 126,2 Мб) доступний для перегляду в мережі Інтернет за адресою: http://www.children.edu-ua.net/documents.php?section_id=163.

Пізніше на основі матеріалів цього відеофільму створено анімований фільм, який може бути використано словесниками як мультимедійний дидактичний матеріал.

21.06.2007 року в Інтернет-центрі галузі освіти (вул. Артема, 52-Д, кім. 204) відбулася презентація першого фільму з мовознавчо-історичної серії «Екскурсії в лінґвістичному музеї». Фільм має назву «Мовні дарунки давніх сусідів. Від італіків до аланів». Титульний слайд фільму наведено нижче:

 

 

 

(незабаром буде)

Серія: «Екскурсії в лінґвістичному музеї», фільм №1: «Мовні дарунки давніх сусідів. Від італіків до аланів». Титульний слайд.

Цей фільм – екскурсія до Лінґвістичного музею, яку проводить його завідувач, доктор філологічних наук, професор Костянтин Миколайович Тищенко. Фільм присвячено впливу на розвиток української мови мовних контактів у період від IV тис. до н.е. до 6 ст. н.е. (італіки, фракійці, прабалти, іллірійці, протофіни, кавказці, іранці, скіфи, сармати, алани). У фільмі використані експонати Лінґвістичного музею та ілюстрації з книги Костянтина Тищенка: «Мовні контакти: свідки формування українців».

У фільмі в доступній для школярів формі на яскравих кольорових таблицях, графіках і картах показано епізоди й подробиці цих мовних і культурних контактів. Для кращого уявлення про зовнішній вигляд народів, з якими контактували предки українців, наведені малюнки і численні фото нащадків тих народів. Всі матеріали фільму анімовані.

Навчальний фільм (обсягом біля 2 Гб) можна завантажити із сайту «Конкурс «Вчитель-новатор» (http://www.itcomp.edu-ua.net/datas/upload/429517297.avi). CD-версію анімованого фільму «Мовні дарунки давніх сусідів Від італіків до аланів» можна замовити безкоштовно. Для цього необхідно заповнити анкету «Для вчителя-новатора»(…) та надіслати її на адресу:

itcomp[email protected]list.ru або:

Інтернет-центр галузі освіти,

вул. Артема, 52-Д, кім. 204.

м. Київ, 04053,

тел. (044) 483-82-86, (044) 486-65-59,

Задорожна Наталія Тимофіївна.

Будемо вдячні всім, хто висловить свої враження й побажання щодо створення серії «Екскурсії в лінґвістичному музеї», а також пропозиції до інформаційного наповнення порталу «Для вчителя-новатора».

Середа Х. В., м.н.с. відділу

електронних інформаційних ресурсів

і мережних технологій ІІТЗН АПН України